W dwóch poprzednich publikacjach ThinkCo x Otodom z serii poświęconej szczęściu w mieście zwracaliśmy uwagę na zrównoważone polityki miejskie i wielofunkcyjne dzielnice. Teraz czas spojrzeć na nasze sąsiedztwa, czyli wspólnotę ludzi dzielących tę samą przestrzeń i czujących się w niej jak u siebie. Przedstawiamy trzecią, wspólną publikację, raport “Szczęśliwy Dom. Okolica bliska sercu”!
W raporcie można przeczytać o znaczeniu lokalnej społeczności oraz sztuce tworzenia miejsc, w których może ona kwitnąć. Zwracamy przy tym uwagę na szerokie spektrum potrzeb zróżnicowanych mieszkańców każdej okolicy – i co ważne, to nie tylko ludzie.
Jak szczęśliwy czujesz się we własnej okolicy? Raport “Szczęśliwy Dom. Okolica bliska sercu” daje odpowiedź
Na takie pytanie odpowiedziało 35 897 mieszkańców Polski w badaniu przeprowadzonym przez ThinkCo x Otodom między wrześniem 2021 a lutym 2022 r. Ankietowani swoją ocenę wyrażali w skali od 1 (zupełnie nieszczęśliwy/-a) do 5 (maksymalnie szczęśliwy/-a).
Celem badania było zrozumienie, co wpływa na subiektywne poczucie szczęścia w mieście i najbliższej okolicy. Dlatego poza ogólnym wskazaniem poziomu szczęścia respondenci podawali też, jakie elementy oddziałują na niego pozytywnie, a jakie negatywnie. Dla lepszego zrozumienia sytuacji badanie przeprowadzono na reprezentatywnej liczbie kobiet i mężczyzn oraz poszczególnych grup wiekowych.
Elementy wpływające pozytywnie i negatywnie na szczęście w okolicy
Z raportu wyraźnie również widać, które elementy wpływające pozytywnie i negatywnie na szczęście w okolicy i jak plasują się procentowo wśród badanych. Wśród pozytywnych znalazły się:
- Środowisko naturalne
- Dostępność sklepów
- Bezpieczeństwo
- Komunikacja miejska i dojazd
- Relacje sąsiedzkie / wspólnota
- Dostęp do miejsc sportu i rekreacji
- Zadbanie i czystość
- Koszty życia
- Infrastruktura dla dzieci
- Dostęp do rozrywki i atrakcji kulturalnych
- Dostęp do opieki zdrowotnej
- Infrastruktura dla zwierząt
Wśród negatywnych z kolei możemy wymienić:
- Koszty życia
- Dostęp do rozrywki i atrakcji kulturalnych
- Dostęp do opieki zdrowotnej
- Komunikacja miejska i dojazd
- Środowisko naturalne
- Zadbanie i czystość
- Relacje sąsiedzkie/ wspólnota
- Bezpieczeństwo
- Dostępność sklepów
- Dostęp do miejsc sportu i rekreacji
- Infrastruktura dla zwierząt
- Infrastruktura dla dzieci
Aby dowiedzieć się jak całość rozłożyła się procentowo, zapraszamy bezpośrednio do raportu – tam znajdują się wszelkie szczegóły.
Kilka ciekawostek z raportu “Szczęśliwy Dom. Okolica bliska sercu” w pigułce
- Jednym z największych wrogów dobrze funkcjonującej okolicy jest obojętność jej mieszkańców na negatywne sytuacje. Już na początku lat 80. powstała słynna teoria “wybitych szyb” – zauważono, że jeśli w danym budynku wybito kilka szyb i nie zostały one szybko wymienione, wandale będą wybijać kolejne.
- Placemaking to skoncentrowane na ludziach podejście do planowania, projektowania i zarządzania przestrzenią publiczną.
- Kobiety często nie czują się bezpiecznie poza domem, co szczególnie nasila się nocą i podczas przemieszczania się w pojedynkę. Nie dotyczy to jedynie przestrzeni otwartych, ale też środków transportu publicznego czy taksówek.
- Ludzie dzielący dom z pupilami mają zdrowsze reakcje na stres, dzieci wykazują większe umiejętności społeczne, a seniorzy rzadziej doświadczają samotności.
Jeden, uniwersalny przepis na szczęśliwą okolicę?
Po przeanalizowaniu wyników badania szczęścia w ponad 150 dzielnicach dużych polskich miast możemy już z pewnością stwierdzić, że nie, nie istnieje. Wśród kilkunastu najwyżej ocenianych obszarów znajdziemy ogromną różnorodność rozwiązań przestrzennych, charakteru zabudowy, odległości od centrum miasta i innych aspektów kształtujących codzienne życie mieszkańców. Widać ją również w najczęściej wskazywanych w badaniu elementach wpływających pozytywnie na szczęście w swojej okolicy.
W dwóch poprzednich publikacjach ThinkCo x Otodom z serii poświęconej szczęściu w mieście zwracaliśmy uwagę na zrównoważone polityki miejskie i wielofunkcyjne dzielnice. Teraz czas spojrzeć na nasze sąsiedztwa, czyli wspólnotę ludzi dzielących tę samą przestrzeń i czujących się w niej jak u siebie. Przedstawiamy trzecią, wspólną publikację, raport “Szczęśliwy Dom. Okolica bliska sercu”!
W raporcie można przeczytać o znaczeniu lokalnej społeczności oraz sztuce tworzenia miejsc, w których może ona kwitnąć. Zwracamy przy tym uwagę na szerokie spektrum potrzeb zróżnicowanych mieszkańców każdej okolicy – i co ważne, to nie tylko ludzie.
Jak szczęśliwy czujesz się we własnej okolicy? Raport “Szczęśliwy Dom. Okolica bliska sercu” daje odpowiedź
Na takie pytanie odpowiedziało 35 897 mieszkańców Polski w badaniu przeprowadzonym przez ThinkCo x Otodom między wrześniem 2021 a lutym 2022 r. Ankietowani swoją ocenę wyrażali w skali od 1 (zupełnie nieszczęśliwy/-a) do 5 (maksymalnie szczęśliwy/-a).
Celem badania było zrozumienie, co wpływa na subiektywne poczucie szczęścia w mieście i najbliższej okolicy. Dlatego poza ogólnym wskazaniem poziomu szczęścia respondenci podawali też, jakie elementy oddziałują na niego pozytywnie, a jakie negatywnie. Dla lepszego zrozumienia sytuacji badanie przeprowadzono na reprezentatywnej liczbie kobiet i mężczyzn oraz poszczególnych grup wiekowych.
Elementy wpływające pozytywnie i negatywnie na szczęście w okolicy
Z raportu wyraźnie również widać, które elementy wpływające pozytywnie i negatywnie na szczęście w okolicy i jak plasują się procentowo wśród badanych. Wśród pozytywnych znalazły się:
- Środowisko naturalne
- Dostępność sklepów
- Bezpieczeństwo
- Komunikacja miejska i dojazd
- Relacje sąsiedzkie / wspólnota
- Dostęp do miejsc sportu i rekreacji
- Zadbanie i czystość
- Koszty życia
- Infrastruktura dla dzieci
- Dostęp do rozrywki i atrakcji kulturalnych
- Dostęp do opieki zdrowotnej
- Infrastruktura dla zwierząt
Wśród negatywnych z kolei możemy wymienić:
- Koszty życia
- Dostęp do rozrywki i atrakcji kulturalnych
- Dostęp do opieki zdrowotnej
- Komunikacja miejska i dojazd
- Środowisko naturalne
- Zadbanie i czystość
- Relacje sąsiedzkie/ wspólnota
- Bezpieczeństwo
- Dostępność sklepów
- Dostęp do miejsc sportu i rekreacji
- Infrastruktura dla zwierząt
- Infrastruktura dla dzieci
Aby dowiedzieć się jak całość rozłożyła się procentowo, zapraszamy bezpośrednio do raportu – tam znajdują się wszelkie szczegóły.
Kilka ciekawostek z raportu “Szczęśliwy Dom. Okolica bliska sercu” w pigułce
- Jednym z największych wrogów dobrze funkcjonującej okolicy jest obojętność jej mieszkańców na negatywne sytuacje. Już na początku lat 80. powstała słynna teoria “wybitych szyb” – zauważono, że jeśli w danym budynku wybito kilka szyb i nie zostały one szybko wymienione, wandale będą wybijać kolejne.
- Placemaking to skoncentrowane na ludziach podejście do planowania, projektowania i zarządzania przestrzenią publiczną.
- Kobiety często nie czują się bezpiecznie poza domem, co szczególnie nasila się nocą i podczas przemieszczania się w pojedynkę. Nie dotyczy to jedynie przestrzeni otwartych, ale też środków transportu publicznego czy taksówek.
- Ludzie dzielący dom z pupilami mają zdrowsze reakcje na stres, dzieci wykazują większe umiejętności społeczne, a seniorzy rzadziej doświadczają samotności.
Jeden, uniwersalny przepis na szczęśliwą okolicę?
Po przeanalizowaniu wyników badania szczęścia w ponad 150 dzielnicach dużych polskich miast możemy już z pewnością stwierdzić, że nie, nie istnieje. Wśród kilkunastu najwyżej ocenianych obszarów znajdziemy ogromną różnorodność rozwiązań przestrzennych, charakteru zabudowy, odległości od centrum miasta i innych aspektów kształtujących codzienne życie mieszkańców. Widać ją również w najczęściej wskazywanych w badaniu elementach wpływających pozytywnie na szczęście w swojej okolicy.
Pobierz bezpłatny raport „Szczęśliwy dom. Okolica bliska sercu”
ThinkCo
We are the first advisory company in Poland specializing in new ideas for real estate. We combine the knowledge of researchers and architects with business world experience, creating innovative processes, products, and services for the real estate market.
We focus on interdisciplinarity. Our specialists come from various environments and represent different experiences, constantly expanding the range of our capabilities and knowledge. The role of ThinkCo is to use this knowledge as an opinion maker in the process of implementation of new solutions on the real estate market.