Za nami druga edycja Element Urban Talks poświęcona architekturze, urbanistyce i świadomemu projektowaniu naszego otoczenia. Weekend w Krakowie obfitował w rozmowy o strategii rozwoju miast, o wpływie architektury na społeczność oraz o nowych technologiach zmieniających naszą codzienność.

To właśnie technologia stała się wyróżnikiem tegorocznej edycji Element Urban Talks, które odbyły się na przełomie listopada i grudnia w Krakowie. Choć na wielu wydarzeniach branżowych jest to już powszechnie omawiany temat, to w środowisku projektantów wciąż poruszany jest bardzo rzadko. Z przyjemnością więc słuchało się o tym, jak nowe technologie zmieniają naszą naturę, które trendy rozwijają się najsilniej i jakie są prognozy na przyszłe potrzeby – czyli dokładnie te, na które to my jako projektanci musimy umieć odpowiedzieć.

Kluczowym w projektowaniu staje się podejście „what if …?”, czyli przewidywanie dynamicznie zmieniających się potrzeb. Należy przygotować się na różne scenariusze i na bieżąco śledzić wschodzące trendy.

Fully Autonomous Cars
źródło: RAND Corporation

AUTOMATYZACJA TRANSPORTU

Jedną z głośniej zapowiadanych zmian jest automatyzacja transportu i perspektywa wprowadzenia samochodu autonomicznego. Wobec takiego scenariusza czeka nas rewolucja nie tylko w przestrzeni miasta, ale przede wszystkim w myśleniu – czas w podróży nie będzie czasem straconym na transport, lecz czasem produktywnym. Oczywiście zmiana wymaga wprowadzenia wielu regulacji prawnych i odpowiedzi na fundamentalne pytanie o waloryzację życia przy ewentualnym wypadku. Jednak mimo kontrowersji większość międzynarodowych koncernów samochodowych pracuje nad swoją technologią automatyzacji jazdy (Mercedes Benz, BMW, Volkswagen itp.).

Drukowanie żywności
źródło: John Cook

DRUKOWANIE ŻYWNOŚCI

Kolejnym szeroko omawianym trendem jest drukowanie żywności – zmiana wciąż pozostająca w sferze wizjonerskiej, jednak niezmiernie ciekawa. To, że udało się wyhodować mięso w laboratorium, poprzez namnażanie komórek pobranych od prawdziwej krowy wiemy już od paru lat. Choć pierwszy „czysty” burger kosztował 325 tys. dolarów to jego koszty wciąż spadają i może trafić na rynek w przeciągu najbliższych 20-30 lat. Jednak foresightowcy przewidują już kolejną rewolucję – drukowanie i hodowanie jedzenia w domu dzięki technologii molekularnej. Wystarczy wrzucić składniki w formie czystych komórek, wybrać kształt posiłku, smak, zapach, temperaturę oraz wartości odżywcze i po paru godzinach posiłek jest gotowy. Taki projekt zaprezentował Philips w ramach projektu Nano Supermarket dla Next Nature Network. Możemy sobie wyobrazić co to znaczy dla naszego domu – kuchnia staje się już zbędna, zastąpi ją jedna niewielka maszyna.

Anothercitytrip

KREATYWNY MARKETING MIASTA

Wracając jednak do rzeczywistości, interesujące jest jak wielką rolę technologia może pełnić w procesie promowania miasta. Peter Kentie, dyrektor marketingu miasta Eindhoven w Holandii przedstawił strategię marketingową, która zamieniła wyludniający się ośrodek w europejskie centrum technologiczne. Kluczem była współpraca najlepszych firm brandingowych nad spójną identyfikacją miasta, z którą każdy mógł się potem utożsamiać. Po wypracowaniu identyfikacji została ona udostępniona w sieci na otwartej licencji  – dzięki czemu każdy może ją wykorzystywać i dodawać do swojego produktu. Tak więc w wielu kawiarniach, na deskorolkach czy nawet na budynkach zaczęło pojawiać się logo miasta budując jego markę i zachęcając do dalszego rozpowszechniania (Share the Vibe).

Ponadto, zorganizowano międzynarodową akcję promocyjną – wybrano 15 influencerów z Belgii i zaproszono ich na weekend do Eindhoven all inclusive. Program był bogaty w wydarzenia, wycieczki, lunche i spotkania – doświadczenia, które goście od razu dokumentowali i relacjonowali na żywo w Internecie, poprzez portale społecznościowe (Facebook, Instagram, Snapchat itp.). Wykreowanie tożsamości miasta poskutkowało natychmiastowo w napływie inwestorów i studentów – postrzegających miasto jako centrum nowoczesności.

Next Nature

Wiemy, że technologia będzie się rozwijać, ale jaki wpływ będzie miała na nas? Powstał termin technologii humanitarnej, czyli takiej która rodzi się z potrzeb i wartości ludzkich. Staje się też coraz bardziej intuicyjna i połączona z naszymi zmysłami, usprawnia człowieka oraz realizuje wizje, które kiedy pojawiał się tylko w filmach. Czeka nas więc wiele nowego. Tegoroczna edycja Element Urban Talks zaskoczyła futurologią, z ciekawością czekam więc na przyszły rok.