Rynek najmu instytucjonalnego w Polsce jest dopiero w pierwszej fazie rozwoju. Jednak co się stanie w sytuacji, kiedy nasycenie wzrośnie? Jak powinna wyglądać strategia produktu PRS? Zobacz jakie pytania zadają sobie dzisiaj fundusze inwestycyjne i operatorzy budynków PRS.

Strategia produktu PRS musi obejmować perspektywę długoterminową i mieć na uwadze przewidywania wobec przyszłości rynku oraz zmian w profilu użytkowników. Sama analiza najemców to jednak za mało. Istotne jest bowiem także to, dlaczego mieszkańcy mają wybrać konkretnie ten budynek, gdy będą szukali mieszkania w określonej lokalizacji, oraz co zrobić, by pozostali w nim na dłużej. Pod tym względem ważne będą funkcjonalność budynku, rodzaj zaprojektowanych lokali, standard ich wyposażenia oraz jakość dostarczonych udogodnień. Ostatnim – ale równie ważnym – elementem jest część operacyjna związana z zarządzaniem obiektem. Jakie pytania jest więc warto zadać tworząc tego typu strategię?

Profil najemcy

  • Czy marka jest budowana na możliwie najszerszej grupie odbiorców, czy profiluje się pod jakimś kątem?
  • Preferowani najemcy to pary, single czy rodziny z dziećmi?
  • Czy preferowana jest jakaś grupa wiekowa?
  • Jakie trendy społeczne wpływają na tę grupę?
  • Jak wygląda potencjał demograficzny przyszłych najemców?
  • Jakie są ich dzisiejsze i planowane zarobki?
  • Czy zamierzają kupić mieszkanie?
  • W jakich rejonach miasta chcieliby mieszkać?

Konkurencja rynkowa

  • W jaki sposób obecna sytuacja społeczno-gospodarcza wpłynie na rynek najmu?
  • Jak komunikują się marki konkurencyjne?
  • Co będzie wyróżniało twoją markę na tle innych ofert na rynku?
  • Jakiego rodzaju lokale oferuje konkurencja?
  • Czy oferuje dostęp do dodatkowych udogodnień?
  • Jakie są wysokości czynszów w pozostałych inwestycjach?
  • Które elementy są wliczone w cenę, a co jest płatne dodatkowo?
  • Jakie są dalsze plany inwestycyjne marek konkurencyjnych?

Potencjał najmu w danej lokalizacji

  • Jakich wysokości czynszu można się spodziewać w tej lokalizacji?
  • Jakie mieszkania na wynajem znajdziemy wokoło?
  • Czy w okolicy dominuje któraś z grup najemców?
  • Jakie usługi znajdziemy w pobliżu?
  • Jak wygląda dostęp do komunikacji publicznej?
  • Czy w okolicy znajdują się jakieś tereny zielone, infrastruktura sportowa lub edukacyjna?
  • Jaka jest reputacja tej części miasta?
  • Co zmieni się tam w przyszłości?
Strategia produktu PRS

Architektura budynku na wynajem

  • Jakich mieszkań będą oczekiwali najemcy za parę lat?
  • Jakiego standardu wykończenia i wyposażenia będą oczekiwali?
  • Czy mieszkania i wyposażenie są zaprojektowane tak, żeby zapewnić wyjątkowe doświadczenia z wynajmu?
  • Jakiego rodzaju przestrzeni wspólnych będą oczekiwali najemcy mieszkań?
  • Czy w budynku przewidziane są przestrzenie dla zespołu zarządzającego obiektem?
  • W jaki sposób projekt rozwiązuje kwestie oszczędności energii?
  • Czy wzięto pod uwagę przestrzenie związane z obsługą techniczną, wyrzucaniem śmieci, dowozem paczek itd.?
  • Czy lokale będzie można łatwo odnowić?
  • W jaki sposób budynek jest dostosowany do zmian zachodzących w czasie?

Udogodnienia

  • Jakie rodzaje usług można znaleźć w okolicy?
  • Jakie usługi dodatkowe mogą ułatwić życie najemcom?
  • Jakich doświadczeń z najmu poszukują potencjalni lokatorzy?
  • Czy zaoferowanie pewnych udogodnień w cenie najmu wpłynie znacząco na potencjalne stawki najmu?

Zarządzanie

  • Jakiego rodzaju kosztów możemy się spodziewać w przypadku tak pozycjonowanego produktu?
  • Czy skala projektowanego budynku pozwala na efektywne kosztowo zarządzanie?
  • Jaka część zespołu będzie musiała na co dzień pracować na miejscu?
  • W jaki sposób technologia może wspomóc zarządzanie obiektem i zwiększyć jakość obsługi najemców?
  • Jakie oszczędności przyniesie długofalowa współpraca z biurem projektowym i producentami elementów wyposażenia?

 

Jesteś zainteresowany opracowaniem kompleksowej strategii PRS?

Odezwij się do nas – kontakt@thinkco.pl

partnerzy strategiczni

Rynek najmu instytucjonalnego w Polsce jest dopiero w pierwszej fazie rozwoju. Jednak co się stanie w sytuacji, kiedy nasycenie wzrośnie? Jak powinna wyglądać strategia produktu PRS? Zobacz jakie pytania zadają sobie dzisiaj fundusze inwestycyjne i operatorzy budynków PRS.

Strategia produktu PRS musi obejmować perspektywę długoterminową i mieć na uwadze przewidywania wobec przyszłości rynku oraz zmian w profilu użytkowników. Sama analiza najemców to jednak za mało. Istotne jest bowiem także to, dlaczego mieszkańcy mają wybrać konkretnie ten budynek, gdy będą szukali mieszkania w określonej lokalizacji, oraz co zrobić, by pozostali w nim na dłużej. Pod tym względem ważne będą funkcjonalność budynku, rodzaj zaprojektowanych lokali, standard ich wyposażenia oraz jakość dostarczonych udogodnień. Ostatnim – ale równie ważnym – elementem jest część operacyjna związana z zarządzaniem obiektem.

Profil najemcy

  • Czy marka jest budowana na możliwie najszerszej grupie odbiorców, czy profiluje się pod jakimś kątem?
  • Preferowani najemcy to pary, single czy rodziny z dziećmi?
  • Czy preferowana jest jakaś grupa wiekowa?
  • Jakie trendy społeczne wpływają na tę grupę?
  • Jak wygląda potencjał demograficzny przyszłych najemców?
  • Jakie są ich dzisiejsze i planowane zarobki?
  • Czy zamierzają kupić mieszkanie?
  • W jakich rejonach miasta chcieliby mieszkać?

Konkurencja rynkowa

  • W jaki sposób obecna sytuacja społeczno-gospodarcza wpłynie na rynek najmu?
  • Jak komunikują się marki konkurencyjne?
  • Co będzie wyróżniało twoją markę na tle innych ofert na rynku?
  • Jakiego rodzaju lokale oferuje konkurencja?
  • Czy oferuje dostęp do dodatkowych udogodnień?
  • Jakie są wysokości czynszów w pozostałych inwestycjach?
  • Które elementy są wliczone w cenę, a co jest płatne dodatkowo?
  • Jakie są dalsze plany inwestycyjne marek konkurencyjnych?

Potencjał najmu w danej lokalizacji

  • Jakich wysokości czynszu można się spodziewać w tej lokalizacji?
  • Jakie mieszkania na wynajem znajdziemy wokoło?
  • Czy w okolicy dominuje któraś z grup najemców?
  • Jakie usługi znajdziemy w pobliżu?
  • Jak wygląda dostęp do komunikacji publicznej?
  • Czy w okolicy znajdują się jakieś tereny zielone, infrastruktura sportowa lub edukacyjna?
  • Jaka jest reputacja tej części miasta?
  • Co zmieni się tam w przyszłości?
Strategia produktu PRS

Architektura budynku na wynajem

  • Jakich mieszkań będą oczekiwali najemcy za parę lat?
  • Jakiego standardu wykończenia i wyposażenia będą oczekiwali?
  • Czy mieszkania i wyposażenie są zaprojektowane tak, żeby zapewnić wyjątkowe doświadczenia z wynajmu?
  • Jakiego rodzaju przestrzeni wspólnych będą oczekiwali najemcy mieszkań?
  • Czy w budynku przewidziane są przestrzenie dla zespołu zarządzającego obiektem?
  • W jaki sposób projekt rozwiązuje kwestie oszczędności energii?
  • Czy wzięto pod uwagę przestrzenie związane z obsługą techniczną, wyrzucaniem śmieci, dowozem paczek itd.?
  • Czy lokale będzie można łatwo odnowić?
  • W jaki sposób budynek jest dostosowany do zmian zachodzących w czasie?

Udogodnienia

  • Jakie rodzaje usług można znaleźć w okolicy?
  • Jakie usługi dodatkowe mogą ułatwić życie najemcom?
  • Jakich doświadczeń z najmu poszukują potencjalni lokatorzy?
  • Czy zaoferowanie pewnych udogodnień w cenie najmu wpłynie znacząco na potencjalne stawki najmu?

Zarządzanie

  • Jakiego rodzaju kosztów możemy się spodziewać w przypadku tak pozycjonowanego produktu?
  • Czy skala projektowanego budynku pozwala na efektywne kosztowo zarządzanie?
  • Jaka część zespołu będzie musiała na co dzień pracować na miejscu?
  • W jaki sposób technologia może wspomóc zarządzanie obiektem i zwiększyć jakość obsługi najemców?
  • Jakie oszczędności przyniesie długofalowa współpraca z biurem projektowym i producentami elementów wyposażenia?
partnerzy strategiczni
Przewodnik po PRS_okładka