Rynek najmu instytucjonalnego w Polsce jest dopiero w pierwszej fazie rozwoju. Jednak co się stanie w sytuacji, kiedy nasycenie wzrośnie? Jak powinna wyglądać strategia produktu PRS? Zobacz jakie pytania zadają sobie dzisiaj fundusze inwestycyjne i operatorzy budynków PRS.
Strategia produktu PRS musi obejmować perspektywę długoterminową i mieć na uwadze przewidywania wobec przyszłości rynku oraz zmian w profilu użytkowników. Sama analiza najemców to jednak za mało. Istotne jest bowiem także to, dlaczego mieszkańcy mają wybrać konkretnie ten budynek, gdy będą szukali mieszkania w określonej lokalizacji, oraz co zrobić, by pozostali w nim na dłużej. Pod tym względem ważne będą funkcjonalność budynku, rodzaj zaprojektowanych lokali, standard ich wyposażenia oraz jakość dostarczonych udogodnień. Ostatnim – ale równie ważnym – elementem jest część operacyjna związana z zarządzaniem obiektem. Jakie pytania jest więc warto zadać tworząc tego typu strategię?
Profil najemcy
- Czy marka jest budowana na możliwie najszerszej grupie odbiorców, czy profiluje się pod jakimś kątem?
- Preferowani najemcy to pary, single czy rodziny z dziećmi?
- Czy preferowana jest jakaś grupa wiekowa?
- Jakie trendy społeczne wpływają na tę grupę?
- Jak wygląda potencjał demograficzny przyszłych najemców?
- Jakie są ich dzisiejsze i planowane zarobki?
- Czy zamierzają kupić mieszkanie?
- W jakich rejonach miasta chcieliby mieszkać?
Konkurencja rynkowa
- W jaki sposób obecna sytuacja społeczno-gospodarcza wpłynie na rynek najmu?
- Jak komunikują się marki konkurencyjne?
- Co będzie wyróżniało twoją markę na tle innych ofert na rynku?
- Jakiego rodzaju lokale oferuje konkurencja?
- Czy oferuje dostęp do dodatkowych udogodnień?
- Jakie są wysokości czynszów w pozostałych inwestycjach?
- Które elementy są wliczone w cenę, a co jest płatne dodatkowo?
- Jakie są dalsze plany inwestycyjne marek konkurencyjnych?
Potencjał najmu w danej lokalizacji
- Jakich wysokości czynszu można się spodziewać w tej lokalizacji?
- Jakie mieszkania na wynajem znajdziemy wokoło?
- Czy w okolicy dominuje któraś z grup najemców?
- Jakie usługi znajdziemy w pobliżu?
- Jak wygląda dostęp do komunikacji publicznej?
- Czy w okolicy znajdują się jakieś tereny zielone, infrastruktura sportowa lub edukacyjna?
- Jaka jest reputacja tej części miasta?
- Co zmieni się tam w przyszłości?

Architektura budynku na wynajem
- Jakich mieszkań będą oczekiwali najemcy za parę lat?
- Jakiego standardu wykończenia i wyposażenia będą oczekiwali?
- Czy mieszkania i wyposażenie są zaprojektowane tak, żeby zapewnić wyjątkowe doświadczenia z wynajmu?
- Jakiego rodzaju przestrzeni wspólnych będą oczekiwali najemcy mieszkań?
- Czy w budynku przewidziane są przestrzenie dla zespołu zarządzającego obiektem?
- W jaki sposób projekt rozwiązuje kwestie oszczędności energii?
- Czy wzięto pod uwagę przestrzenie związane z obsługą techniczną, wyrzucaniem śmieci, dowozem paczek itd.?
- Czy lokale będzie można łatwo odnowić?
- W jaki sposób budynek jest dostosowany do zmian zachodzących w czasie?
Udogodnienia
- Jakie rodzaje usług można znaleźć w okolicy?
- Jakie usługi dodatkowe mogą ułatwić życie najemcom?
- Jakich doświadczeń z najmu poszukują potencjalni lokatorzy?
- Czy zaoferowanie pewnych udogodnień w cenie najmu wpłynie znacząco na potencjalne stawki najmu?
Zarządzanie
- Jakiego rodzaju kosztów możemy się spodziewać w przypadku tak pozycjonowanego produktu?
- Czy skala projektowanego budynku pozwala na efektywne kosztowo zarządzanie?
- Jaka część zespołu będzie musiała na co dzień pracować na miejscu?
- W jaki sposób technologia może wspomóc zarządzanie obiektem i zwiększyć jakość obsługi najemców?
- Jakie oszczędności przyniesie długofalowa współpraca z biurem projektowym i producentami elementów wyposażenia?
Jesteś zainteresowany opracowaniem kompleksowej strategii PRS?
Odezwij się do nas – kontakt@thinkco.pl


Rynek najmu instytucjonalnego w Polsce jest dopiero w pierwszej fazie rozwoju. Jednak co się stanie w sytuacji, kiedy nasycenie wzrośnie? Jak powinna wyglądać strategia produktu PRS? Zobacz jakie pytania zadają sobie dzisiaj fundusze inwestycyjne i operatorzy budynków PRS.
Strategia produktu PRS musi obejmować perspektywę długoterminową i mieć na uwadze przewidywania wobec przyszłości rynku oraz zmian w profilu użytkowników. Sama analiza najemców to jednak za mało. Istotne jest bowiem także to, dlaczego mieszkańcy mają wybrać konkretnie ten budynek, gdy będą szukali mieszkania w określonej lokalizacji, oraz co zrobić, by pozostali w nim na dłużej. Pod tym względem ważne będą funkcjonalność budynku, rodzaj zaprojektowanych lokali, standard ich wyposażenia oraz jakość dostarczonych udogodnień. Ostatnim – ale równie ważnym – elementem jest część operacyjna związana z zarządzaniem obiektem.
Profil najemcy
- Czy marka jest budowana na możliwie najszerszej grupie odbiorców, czy profiluje się pod jakimś kątem?
- Preferowani najemcy to pary, single czy rodziny z dziećmi?
- Czy preferowana jest jakaś grupa wiekowa?
- Jakie trendy społeczne wpływają na tę grupę?
- Jak wygląda potencjał demograficzny przyszłych najemców?
- Jakie są ich dzisiejsze i planowane zarobki?
- Czy zamierzają kupić mieszkanie?
- W jakich rejonach miasta chcieliby mieszkać?
Konkurencja rynkowa
- W jaki sposób obecna sytuacja społeczno-gospodarcza wpłynie na rynek najmu?
- Jak komunikują się marki konkurencyjne?
- Co będzie wyróżniało twoją markę na tle innych ofert na rynku?
- Jakiego rodzaju lokale oferuje konkurencja?
- Czy oferuje dostęp do dodatkowych udogodnień?
- Jakie są wysokości czynszów w pozostałych inwestycjach?
- Które elementy są wliczone w cenę, a co jest płatne dodatkowo?
- Jakie są dalsze plany inwestycyjne marek konkurencyjnych?
Potencjał najmu w danej lokalizacji
- Jakich wysokości czynszu można się spodziewać w tej lokalizacji?
- Jakie mieszkania na wynajem znajdziemy wokoło?
- Czy w okolicy dominuje któraś z grup najemców?
- Jakie usługi znajdziemy w pobliżu?
- Jak wygląda dostęp do komunikacji publicznej?
- Czy w okolicy znajdują się jakieś tereny zielone, infrastruktura sportowa lub edukacyjna?
- Jaka jest reputacja tej części miasta?
- Co zmieni się tam w przyszłości?

Architektura budynku na wynajem
- Jakich mieszkań będą oczekiwali najemcy za parę lat?
- Jakiego standardu wykończenia i wyposażenia będą oczekiwali?
- Czy mieszkania i wyposażenie są zaprojektowane tak, żeby zapewnić wyjątkowe doświadczenia z wynajmu?
- Jakiego rodzaju przestrzeni wspólnych będą oczekiwali najemcy mieszkań?
- Czy w budynku przewidziane są przestrzenie dla zespołu zarządzającego obiektem?
- W jaki sposób projekt rozwiązuje kwestie oszczędności energii?
- Czy wzięto pod uwagę przestrzenie związane z obsługą techniczną, wyrzucaniem śmieci, dowozem paczek itd.?
- Czy lokale będzie można łatwo odnowić?
- W jaki sposób budynek jest dostosowany do zmian zachodzących w czasie?
Udogodnienia
- Jakie rodzaje usług można znaleźć w okolicy?
- Jakie usługi dodatkowe mogą ułatwić życie najemcom?
- Jakich doświadczeń z najmu poszukują potencjalni lokatorzy?
- Czy zaoferowanie pewnych udogodnień w cenie najmu wpłynie znacząco na potencjalne stawki najmu?
Zarządzanie
- Jakiego rodzaju kosztów możemy się spodziewać w przypadku tak pozycjonowanego produktu?
- Czy skala projektowanego budynku pozwala na efektywne kosztowo zarządzanie?
- Jaka część zespołu będzie musiała na co dzień pracować na miejscu?
- W jaki sposób technologia może wspomóc zarządzanie obiektem i zwiększyć jakość obsługi najemców?
- Jakie oszczędności przyniesie długofalowa współpraca z biurem projektowym i producentami elementów wyposażenia?


Tomasz Bojęć
Partner zarządzający i szef strategii w ThinkCo. Architekt, badacz i publicysta. Specjalizuje się w analizowaniu przestrzeni usługowych i programowaniu inwestycji Mixed Use. Pasjonat zmian generacyjnych, zwłaszcza różnic miedzy pokoleniami X i Y. W zespole odpowiada za wdrażanie metodologii UX w świecie architektury. Doświadczenie związane z rynkiem nieruchomości i budownictwem zdobywał jako projektant, broker, dziennikarz i urzędnik.